felicialindberg

Direktlänk till inlägg 22 januari 2015

Träningstips- Vad man kan äta före, under och efter träning

Av Felicia Lindberg - 22 januari 2015 20:29

Kosten är något jag är vääldigt dålig på, jag äter precis vad som helst när som helst! Jag kan äta en glass precis innan jag ska träna, och jag vet att det inte är bra eftersom den kost man får i sig påverkar träningsreslultatet.. Negativt... För att prestera som bäst är timingen av måltiderna före och efter träning samt valet av mat av största prioritet. 


Före träning

Man ska tänka på att inte äta en för stor mängd mat som tar lång tid att bryta ner för nära på ett pass, för då tar det väldigt mycket energi åt att bryta ner maten vilket gör att man blir trött och helt enkelt inte orkar träna på en hög nivå och högt tempo. Större måltider (lunch, middag) bör ätas senast tre-fyra timmar innan träning. Också där måste jag bli bättre för jag brukar äta havregrynsgröt precis för jag åker till träningen villket inte alls är så bra, men jag tror också att det är väldigt olika från person til person för jag brukar ha väldigt lätt att smälta maten snabbt. Bra mellanmål precis innan träningen kan vara ägg och banan, keso och frukt, en smörgås med keso och avokado eller bananpannkaka. 

 

Under träning

Tränar man hårt med hög intensitet, rekommenderar man att inta kolhydrater via sportdryck för att behålla en hög blodsockernivå. Motionärer behöver dock inte tänka på detta eftersom dom oftast inte tränar med hög intensitet och oftast inte längre än 1 timma. Men inom många idrotter är det dock vanligt att träna med hög intensitet under längre tid än 1 timma. I dessa fall kan man prestera bättre genom att hålla en högre intensitet under längre tid med hjälp av sportdryck.


Efter träning

Efter träning bör man alltid ha förberett ett återhämtningsmål som består av kolhydrater och protein för att få ut bästa möjliga resultat av träningen. En gainomax eller en banan är väldigt bra eftersom dessa innehåller bra med både protein och kolhydrater vilket man behöver direkt efter träningen. Detta bygger upp musklerna efter man har brutit ner både muskler och imunförsvar under träningen. Det här återhämtningsmålet ger också bättre ork vid nästa pass och gör att du kan prestera bättre. 


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Felicia Lindberg - 19 januari 2017 14:45

Hej Felicia! Idag är det den 19 Januari 2016, och just nu sitter jag och skriver på detta inlägg som jag planerar ska komma upp den 19e Januari 2017.  Jag har fortfarande en termin kvar av gymnasiet, och jag verkligen kämpar för att inte ge upp tot...

Av Felicia Lindberg - 24 juni 2016 20:28


Nu är det så att jag har tröttnat väldigt mycket på detta bloggande, det är tröttsamt och bara inte roligt längre. Så detta är mitt sista inlägg, eller jag tror att det är mitt sista inlägg iallafall, haha! Who knows, jag kanske kommer tillbaks om et...

Av Felicia Lindberg - 22 juni 2016 23:24

Jag skojar inte, jag kommer att dö i hudcancer nästa år med tanke på hur mycket jag bränner mig. Vi åkte till stranden idag en jättekort stund, cirka två timmar. Självklart glömde jag att smörja in mig, för jag BLEV RÖD SOM EN TOMAT! hela halsen, ans...

Av Felicia Lindberg - 21 juni 2016 19:56

Har ni tänkt på att det är mitten av Juni nu? Snart är sommaren slut... Haha, nej nu ska jag inte vara sån, sommaren har knaappt börjaat!! Men nu under sommaren så har jag några efterlängtade datum som jag gärna ville dela med mig av.    5 Juli- ...

Av Felicia Lindberg - 10 juni 2016 22:40


Åhh, vad jag hoppas att det inte ska regna imorgon! Jag ska nämligen vara funktionär på Enskede, och tänk att stå där i en hel dag i REGN! Gud vad hemskt, alla papper jag ska hålla reda på och skriva på kommer bli blöta, jag har ingen regnjacka så ja...

Ovido - Quiz & Flashcards